Co s autem na ulici, když je zima jako v Rusku?

V Jakutsku, městě ve východní Sibiři a přístavu na řece Lena, bývá zima dlouhá a chladná. Teplota klesá až k padesáti stupňům pod nulu. A obyvatelé se musí vyrovnat s tím, že jejich auta parkují na ulici.

Zkušenosti se zimním provozem popsala serveru drom.ru třiatřicetiletá majitelka litrové Toyoty Vitz, což je japonská verze Toyoty Yaris.

Štěstí mají samozřejmě ti, kteří mohou na noc ukrýt svůj vůz do garáže, ovšem pak stejně musí řešit situaci, když zaparkují na ulici v místě svého zaměstnání, protože i zahřátý motor během půlhodiny zamrzne. Někteří to řeší tím, že pohonný agregát nechají běžet, litr benzinu sice stojí 55 rublů (zhruba 13 korun), nicméně odpadnou jim pak starosti se startováním.

Alternativní možností je pořídit si autonomní ohřívače, ovšem i to trvá hodinu a provozní teplotu dostává chladící kapalina, nikoliv třeba olejové náplně. A navíc je to pořádný útok na akumulátor. Mimochodem je možné si koupit „zimní oblečení“ na baterii, aby v mrazech tolik netrpěla.

V poslední době přibývá těch, kteří si pořizují prošívané povlaky na celou karosérii, která přece jen nízkým teplotám vzdoruje. Jejich cena se pohybuje mezi 6 až 20 tisíc rubly (cca 2000 až 6800 korun) a natahují se i zespoda pod motorový prostor.

 

„Četla jsem na internetu o autonomních ohřívačích. Rozhodla jsem se ho pořídit, jenomže jsem se dostala do dlouhého pořadníku těch, kteří přišli na stejnou myšlenku. Navíc instalační cena systému Webasto je 35 tisíc rublů (asi 12 tisíc korun) bez funkce vyhřívání kabiny,“ píše automobilistka.

Problémem nejsou jen mrazy, ale také časté mlhy, díky jimž okna silně zamrzají. Aby se skla automobilu nepoškrábala odstraňováním námrazy, lepí se na ně plexisklo. Proti škrábancům si ce pomáhá, ale zase nejdou stahovat postranní okénka. Navíc je po zimě nutné odstranit ze skla lepidlo, což není zrovna jednoduchá záležitost.

„Systém Webasto jsem si tedy nechala naistalovat. Hodinu trvá, než jsem mohla nastartovat auto, pak jsem motor musela ještě dvacet minut nechat běžet, abych mohla vyjet. A baterie? Když ohřívání, nabíjení baterie na snímači klesne od 14.10 do 12.05. A v prosinci, kdy bylo poprvé mínus padesát, baterie 45A zmrzla… Trable jsou i s nemrznoucí kapalinou. Sice mi doporučili, abych si koupila směs fungující až do -60 stupňů, ale k dostání byla jen do -45 stupňů… Když jste ji nalili do petlahve a nechali přes noc venku, ráno v sedm jste s ní mohli zabít slona!“

Je možné si objednat službu rozehřívání vozu, jenomže čeká se na ni dlouho a pomoc vyjde na 1500 rublů, tedy zhruba pětistovku.

 

„Potíže jsou i s pneumatikami. Říkáme tomu čtvercová kola, protože mráz jim bere obvyklý tvar. Tak pět kilometrů trvá, než se zahřejí a mají přirozenou podobu, do té doby je provoz jak po hrbolatém povrchu. Obecně se dá říci, že to trvá tak 40 minut jízdy, než se vůz srovná k normálu,“ sděluje zkušenosti obyvatelka Jakutska. A dodává, že „vznikla skupina AvtoBOTP, jejíž členové diskutují o problémech se zimním provozem auta. A tam mi doporučili, abych si k ohřívači pořídila i pokrývku celého auta, stan, jak říkali. Což jsem udělala, stálo to 11 300 rublů (necelé čtyři tisíce korun), ale zkušenosti mám dobré. Venku je -48 stupňů, pod kapotou jen -25 stupňů po dvanáctihodinovém stání na ulici, to už se vůz uvádí do provozu snadněji. Ale především se mi líbí skutečnost, že kola a CVT, navzdory strašlivému nočnímu chladu, moc nepromrznou. Cítí se jako při odjezdu z garáže“.

Další příčinou problémů je kondenzát. Tedy voda ve výfuku, která rychle změní skupenství v led. Někteří majitelé aut to řeší tím, že navrtají trubku, aby voda mohla unikat, a když zima pomine, zase díru zavaří. „A víte, co je na celé situaci báječné? Vzájemná pomoc řidičů, protože co dneska potkalo tebe, může zítra potkat mě!“

„Možná si teď říkáte, zda by nebylo lepší využívat městskou hromadnou dopravu. Jistě, ale i to má své stinné stránky. V zimě totiž i ty nejsubtilnější postavy nabývají na objemu dvojnásobek díky oblečení, takže dostat se do autobusu je v mnoha případech nemožné. Několikrát jsem to prožila, a tak dávám přednost autu. Přes všechny okolnosti, s nimiž se musím vypořádat,“ shrnuje pisatelka.



Vydáno: 1.únor 2019, v ExpressAuto.
Zdroj: idnes.cz/auto, foto drom.ru