Petr Neuvirth, ředitel týmu Strategie & Design z ČSOB Leasing.

ČSOB Leasing prezentoval průzkum Češi a auta

Finanční pomoc některé z leasingových společnosti se při pořízení vozu spoléhá asi 15 procent spotřebitelů, většina lidí však nákup financuje pomocí svých úspor (72,1 %). Vyplynulo to z průzkumu, který si nechaly zpracovat společnosti ČSOB Leasing a ČSOB Pojišťovna.

Vlastníky nejnovějších aut jsou řidiči v Karlovarském kraji (28,1 %) a v Praze (26,9 %), majitelé vozů do roku výroby 1999 jezdí nejvíc na Vysočině (27,7 %). Nejpopulárnější značkou je pak značka česká – Škoda.

Některý model domácí automobilky vlastní dohromady až 31 % dotázaných. Modely mladoboleslavské automobilky vítězí ve všech krajích i věkových skupinách. Nejčastější pořizovací cena se pak pohybuje v hladině mezi 200 – 400 tisíci korunami (27,7 %), jedná se hlavně o ojeté automobily. Z dotázaných respondentů skoro 71 procent uvedlo, že jejich současné auto pořídili už jako ojetinu. Do koupi nových vozů se přitom moc nehrnou.

„Nová auta si mezi spotřebiteli nejčastěji pořizují lidé ve věkové kategorii 60 plus. Pořizovat si nová vozidla je v Česku doménou podnikatelů a společností. Na opačném konci věkového spektra u řidičů do 44 let je trend opačný – ojetým vozem jezdí skoro 77 procent dotázaných do 29 let a u řidičů od 30 do 44 let je to dokonce něco málo přes 79 procent (79,3 %),“ uvedl Petr Neuvirth, ředitel týmu Strategie & Design z ČSOB Leasing.

Infografika češi a auta

Poměrně konzervativní je způsob financování při pořizování aut spotřebiteli, u drtivé většiny z nás totiž převažuje sáhnutí do vlastních kapes. Nejméně tak činí řidiči do 29 roků (59,5 %), i tak se ale jedná o nejčastější možnost, jak si auto pořizují. Na některou z forem financování leasingové společnosti se při koupi nového auta spoléhají hlavně lidé ve věku 45 – 59 let, kde podíl tvoří rovných sedmnáct procent. Financování pořízení vozidla leasingovou společností je doménou českých podnikatelů.

Až 350 000 řidičů loni využilo na úhradu škody na vozidle své havarijní pojištění. To přichází vhod hlavně při zaviněných a spoluzaviněných nehodách, ale třeba i na parkovišti, kde se nezjistí viník poškození. Havarijní pojištění navíc kryje i odcizení vozidla, nebo poškození vlivem živelných událostí. „Je třeba mít na paměti, že nejlevnější pojištění nemusí krýt všechny typy škod, většinou mají vysokou spoluúčast a neposkytují doplňkové služby, třeba náhradní vůz. Průměrná cena za opravu vozidla po autonehodě přitom šplhá skoro k 50 tisícům korun, což nemusí být marginální částka,“ uvedl Jaroslav Král, ředitel odboru pojištění vozidel z ČSOB Pojišťovny.

Zleva: Jaroslav Král, Tomáš Neřold a Petr Neuvirth

Zleva: Jaroslav Král, Tomáš Neřold a Petr Neuvirth

Nejvíce pojistných událostí bylo za uplynulý rok nahlášeno v Praze. Zdejší řidiči se podíleli na bezmála deseti procentech (9,4 %) všech pojistných událostí v ČR. Nejvzornější jsou pak řidiči na Vysočině (3,4 %) a v Pardubickém kraji. Tento trend potvrzuje i Tomáš Neřold, šéf BESIP. „Větší nehodovost v Praze a velkých městech je přirozeně dána mnohem vyšším provozem a sníženou koncentrací na řízení, například užíváním mobilních telefonů za volantem.“ Potvrzuje se také, že opatrnější jsou za volantem ženy – zatímco jednu či více dopravních nehod má za sebou 46 % mužů, u žen to je číslo přibližně o polovinu nižší, 22 procent. „Ještě větší rozdíl je v bodovém hodnocení řidičů. Poměr všech registrovaných řidičů podle pohlaví je celkem ustálený. Tvoří ho 55 % mužů a 45 % žen. Muži ale nasbírají 82 % trestných bodů. Z celkového počtu dvanáctibodových řidičů bylo evidováno 36 713 (93 %) mužů a 2 896 (7 %) žen,“ dodává Neřold.

Komplexní pojištění automobilů, které je kombinací povinného ručení a havarijního pojištění u řidičů vévodilo ve středních Čechách. „Uzavírali je řidiči zejména v Praze (38,7 %) a Středočeském kraji (36,5 %). Důležitou roli zde hraje fakt, že se jedná o regiony s vyšším zastoupením mladších a dražších automobilů, pro něž je sjednáno havarijní pojištění nejčastěji. Další doplňková pojištění volili hlavně lidé v Královéhradeckém a Libereckém kraji. V prvním jmenovaném si je zřídilo 19,7 procenta dotázaných, ve druhém to bylo necelých sedmnáct procent (16,9 %).“ uzavírá Král.

 O průzkumu:

Průzkum realizovala pro společnosti ČSOB Pojišťovna a ČSOB Leasing agentura STEM/MARK. Zúčastnilo se ho 3 805 řidičů z celé České republiky. Další data pocházejí z interních zdrojů skupiny ČSOB.  



Vydáno: 13.červen 2018, v Leasing, Průzkumy.
Zdroj: Michaela Průchová, Luděk Kortus