Hyundai Fastback N dostal Launch Control

Silné závodní vozy byly vždy lákadlem pro automobilové nadšence. Vybavení donedávna vyhrazené jen supersportům – jako například kontrola trakce při rozjezdu Launch Control – jsou však nyní k dispozici i běžným řidičům.

Sportovní zvuk motoru a hvízdání pneumatik na asfaltu jsou rajskou hudbou pro uši každého automobilového nadšence. Nyní si ji můžete užít i za volantem svého vozu. Systém Launch Control poskytuje řidičům maximální trakci pro co nejrychlejší start, což umožňuje odpich vozidla srovnatelný se závodními speciály.

Jak vznikl systém Launch Control

Nástup systému kontroly trakce při startu je přirozeně spojován se světem motoristického sportu. Pro mnoho diváků je okamžik, kdy se rozsvítí zelená světla na začátku závodu Formule 1, jednou z nejzajímavějších podívaných, při níž jezdci bojují o nejrychlejší start a nejlepší pozici. A právě při rychlém startu přichází ke slovu systém Launch Control. Závodní jezdci mají pouze krátký čas k dosažení co největšího zrychlení. Systém kontroly trakce při rozjezdu jim to umožňuje, protože díky kombinaci zrychlení a elektronické optimalizace předává na převodovku a následně kola tu nejvyšší možnou dávku energie.

Jak funguje Launch Control

Systém, který byl poprvé představený na závodních okruzích v 80. letech, při rozjezdu používá elektronický akcelerátor v kombinaci s počítačovou technologií závislou na specifikaci motoru vozidla. Pracují společně, aby v co možná nejkratší době zrychlily vozidlo a zabránily přitom prokluzování kol, poruchám motoru nebo problémům s převodovkou.

Nový vůz Hyundai i30 Fastback N

Několikaleté zkušenosti ve světě rallye umožnily Hyundai představit veřejnosti vysokovýkonný model i30 Fastback N. Vůz, který měl premiéru na autosalónu v Paříži 2018, je inspirovaný úspěchy značky ve světě motorsportu. Již před uvedením na trh dosáhl vůz světového rekordu při cestě z Říma do Paříže (dánská města Rome a Paris), když vůz pilotovali jezdci týmu Hyundai Motorsport Thierry Neuville a Gabriele Tarquini. Druhý jmenovaný dokončil celou cestu v čase 8:18:49 minut.

Pokud řidič i30 Fastback N zvolí jízdní režim označený N, má možnost nastavit si podvozek, zapnout automatické vyrovnávání otáček, přizpůsobit tvrdost řízení, a dokonce i zvuk výfuku, a to až při rychlostech do 250 km/h.

Launch Control i30 N usměrňuje točivý moment motoru při rozjezdu. Funkci lze efektivně využívat při vypnutém elektronickém řízení stability. Její princip umožňuje mimořádně ostrý start, pokud řidič při zařazené první rychlosti uvolní spojku během pěti sekund po sešlápnutí pedálu plynu na podlahu. Systém řídí vozidlo tak, aby se zmírnilo protáčení kol nebo riziko smyku při razantním zrychlení a umožnilo řidiči vyrazit, jako by bylo na startu závodu.

Nový model i30 Fastback N je druhým vysoce výkonným modelem Hyundai v evropské řadě N. Pro doplnění efektu supersportu obsahuje i30 Fastback N také systém s variabilními výfukovými klapkami, které umožňují řidiči zvolit různé styly zvuku výfuku v závislosti na režimu pohonu. V režimu N to znamená typické exploze spalin jako u plnokrevného rallye speciálu.



Vydáno: 13.březen 2019, v ExpressAuto, Software.
Zdroj: Hyundai