Ministři EU hlasují o limitech pro emise z aut

Ministři členských zemí zodpovědní za oblast životního prostředí hlasují 9. října o obecném přístupu k návrhu nařízení o snižování emisí CO2 z aut a lehkých užitkových vozidel.

Předložený návrh Evropské komise je jedním z kroků k naplňování požadavků Pařížské dohody, potažmo cíle Unie – přechodu k nízkouhlíkové, bezpečné a konkurenceschopné ekonomice.

Podle Komise by návrh měl pomoci naplnit rámec EU 2030 pro klima a energii, jehož cílem je snížení emisí skleníkových plynů o 40 % v porovnání s rokem 1990.
Cílem návrhu Komise je snížení emisí CO 2z nových aut o 30 % do roku 2030 oproti roku 2021. Výrobci, kteří budou mít v roce 2030 více, než 30 % nových vozidel s nulovými, nebo velmi nízkými emisemi, by pak měli být dále zvýhodněni. Zároveň ale Komise navrhuje pokuty pro ty výrobce, kteří od roku 2025 svůj cíl pro průměrné emise CO2 překročí.

Evropský parlament 3. října odhlasoval cíle ve výši 40 % pro rok 2030 a 20 % v roce 2025. Nyní je na členských státech, aby se na úterní Radě dohodly, s jakou podobou návrhu půjdou do trialogů s Evropským parlamentem.

Rizika spojená s přijetím přísných podmínek

Přestože existuje množství členských zemí, které, které požadují ambice ještě zvýšit, samotná Komise tvrdí, že cíle vyšší, než 30 % pro rok 2030, již nejsou nákladově efektivní a Komisí navržený cíl je optimální pro dosažení cílů Pařížské dohody.

Premiér Babiš společně s premiéry zemí Visegrádské čtyřky a Bulharska odeslal společný dopis rakouskému kancléři Kurzovi a zároveň předsedovi Rady EU, ve kterém mu vysvětlují rizika spojená s přijetím tak vysokých cílů, jaké navrhují některé státy či Evropský parlament.

Zastánci nižších cílů, včetně ČR, tvrdí, že plnění tak přísných podmínek v tak krátkém časovém horizontu velmi pravděpodobně ohrozí konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a bude mít velký vliv i na zaměstnanost v zemích, kde má automobilový průmysl velký podíl na HDP.



Vydáno: 9.říjen 2018, v Emise, ExpressAuto, Legislativa.