Autor komentáře Karel Beránek

Roste český trh elektromobilů nebo neroste?

Z médií se často dozvídáme, jak u nás rostou prodeje elektromobilů a naopak padají jejich ceny. Je to ale pravda? Podívejme se na letošní registrace vozidel. Ve statistice tvoří elektroauta jen asi procento z celkového počtu vozů! V srpnu registrovala každá z “elektrických” značek jen několik kusů!

Tuzemský trh s elektromobily lze obtížně komentovat nestranně, zvláště když se o objektivitě mnohých zdrojů a informací v této oblasti dá vážně pohybovat. U značného množství z nich je totiž problém, že jsou účelově přizpůsobovány nejrůznějším zájmům, zbožným přáním či tlakům mocenských skupin.

Na jedné straně se tak zcela vážně dozvídáme, jak u nás násobně rostou prodeje elektromobilů, jak klesají či budou klesat jejich ceny a jak dramaticky padají a budou klesat ceny baterií, o akumulátorech ani nemluvě atd. Bohužel nic z toho není zatím vůbec pravda, protože kdyby to pravda byla, tak by prodeje byly logicky jiné a podstatně vyšší. Takže takovýmto informacím už snad ani nikdo nemůže věřit.

Na druhé straně tu jsou, zřejmě daleko pravdivější informace o tom, kolik desítek či stovek miliard, samozřejmě Euro, již investoval a kolik bude v nejbližší době investovat ten který výrobce automobilů do elektromobility, kolik miliard budou stát nejrůznější gigafactory, kdy a která značka ukončí výrobu automobilů se spalovacími motory, kdy bude zakázán jejich prodej, jak obrovská nastanou zdražení pohonných hmot (ale i elektřiny), jaké zákazy postihnou majitele a provozovatele automobilů atd. atd. Vyhlídky, které lze odvozovat od těchto informací jsou již dnes veskrze chmurné.

Srpen: jen 178 registrovaných elektromobilů

Realita českého trhu je s ohledem na uvedené taková, že např. za uplynulý měsíc srpen bylo u nás registrováno, což mimochodem neznamená, že bylo „prodáno“x celkem 178 čistých elektromobilů.

To představuje tržní podíl 1,08 % a za osm měsíců letošního roku jich bylo registrováno 1 624, což je 1,09 %. To je o tři setiny procenta (0,03 %) méně než za stejné, koronavirem více postižené období loni, ale o 0,79 % víc než v roce 2019. Toto jsou jasná a poměrně pravdivá čísla, nic víc nic míň.

 x) Tato oficiálně uváděná a široce publikována data o registracích nových elektromobilů, představují vozidla zaevidovaná v Centrálním registru vozidel ČR, z nichž se ale opravdu nemalé množství se dostalo „na čísla“ tedy do registrace, jako předváděcí vozidla u prodejců, výrobců a dovozců. Tyto elektromobily sice jsou v evidenci, ale reálný počet u koncových uživatelů bude o dost menší. Předváděcí a testovací elektromobily přijdou za nějaký čas, po splnění své mise do prodeje, a jako ojeté někdo je někdo koupí a bude užívat. To, kolik může být u nás „předváděcích“ elektromobilů a kolik jich bylo skutečně prodáno soukromým zákazníkům se nedá prakticky zjistit. Těch prvních bude hodně, těch druhých určitě hodně málo.

Každá značka jen několik kusů

Není bez zajímavosti, že na v srpnu registrových, už zmíněných 178 elektromobilů, se podílela nabídka 27 značek z více než 40 modely. To znamená, že některé značky registrovaly jen po jednom, či pár kusech.

Nejvíce jich připadlo na Škodu, která registrovala 38 elektromobilů, následuje Hyundai s 32 kusy, třetí místo patří značce VW – 20 kusů a následují Peugeot – 19, po deseti přihlásili Ford, Mercedes a Opel, BMW 7, Audi 6 a legendární Tesla v srpnu registrovala 3 kusy. Stav po osmi měsících zatím není příliš odlišný – z 1 624 elektromobilů připadá 539 na Škodu (z toho 80 na Citigo), 193 na VW, 178 na Hyundai, 139 na Teslu, 100 na Mercedes atd. Velcí hráči tak svádějí opravdu lítý boj o jediné procento českého trhu.

O tom, jak se bude tato komodita vyvíjet dál, budou rozhodovat především zákazníci, kteří zatím stále, přes všechny tlaky, očekávané zákazy, omezování i sliby, vystavují čisté mobilitě jasné vysvědčení.



Vydáno: 14.září 2021, v Alternativní pohony, Analýza, Elektromobily.
Zdroj: Karel Beránek