TEST: Kia Niro HEV – hybridní crossover do města
Kia letos v tuzemsku nabízí několik verzí crossoveru Niro druhé generace, kterou nabízí jako hybrid, plug-in hybrid a čistý elektromobil. Otestovali jsme klasické hybridní provedení s označením HEV, jehož ceny startují na 754 980 korunách.
„Každý druhý vůz Kia prodaný v Evropě je elektrifikovaný a dosavadní model Niro byl v letech 2020 a 2021 nejprodávanějším modelem značky Kia v Evropě. Od uvedení modelu na český trh, v roce 2016, si jej zakoupilo 1 056 zákazníků, z čehož 81 % volilo hybridní verzi, 17 % čistě elektrický pohon a 2 % se rozhodla pro plug-in hybridní variantu. Nové Niro představuje bezpečný vůz pro rodinné potřeby, nabízí příznivé provozní náklady i ekologické parametry. Věříme, že přesvědčí mnoho zájemců o prvním kroku k elektrifikaci,“ slíbil při loňském uvedení vozu na trh Arnošt Barna, generální ředitel společnosti Kia Czech.
Niro je postaveno na třetí generaci podvozkové platformy ‚K‘ značky Kia. S délkou 4 420 mm, šířkou 1 825 mm a výškou až 1 570 mm atakuje segment středně velkých SUV.
Vzhledem k rozvoru 2 720 mm disponuje model prostorem v interiéru i velkorysou nabídkou místa v zavazadlovém prostoru. U verze Hybrid se kufr zvětšil na 451 litrů (předchůdce: 436 litrů).
Paralelní hybridní systém nového modelu Niro Hybrid s celkovým výkonem 104 kW (141 k) kombinuje 1,6litrový zážehový motor s přímým vstřikováním paliva s elektromotorem o výkonu 32 kW, který umožňuje dosáhnout rychlosti až 120 km/h pouze v elektrickém režimu.
Jaká je spotřeba hybridu v praxi?
Námi testovaný vůz sázel na počítačem řízenou spolupráci motoru, elektromotoru a automatické převodovky. V nízkých otáčkách městského provozu řadil rychle a efektivně, šel dobře odspodu. Tyto vlastnosti se v Praze projevily solidní spotřebou pod 6 litrů na sto kilometrů jízdy hlavně.
Na dálnici ale trochu ztrácí hybridní systém svůj smysl. Ve vyšších otáčkách při předjíždění setrvávala naše převodovka na nižším rychlostním stupni na náš vkus o tři sekundy déle než bylo nutné.
Šetřit palivo také bohužel nebylo možné, na rozdíl od plně elektrické verze, bržděním rekuperací s návratem energie zpět do baterie.
To se projevilo na spotřebě, která vyšplhala na 6,2 – 6,3 litry na sto kilometrů jízdy.
Řidič ale může i tady spotřebu ovlivnit i jinak než prací s plynovým pedálem. Na volantu si může vedle standardního či sportovního režimu navolit pozici Eco, která tlumí otáčky a šetří pohonné hmoty.
Erich Handl, FOTO: autor